GÄSTSPEL
Doktor glas med Allan Edwall
Anna-Lena Brundin tolkar Piaf
Hughie Nattportiern med Tor Isedal och Sten Ardenstam
Föredraget med Magnus Härenstam
Visor och anekdoter med John Harryson och Sone Banger
Finns det tigrar i Kongo? med Leif Ahrle och Lars Lind
Clownen Ruben med Ruben Madsen
Aniara med Helge Skoog och Gunnar Edander
Mitt 50-tal med Berndt Egerbladh och Peo Jönis/Meta Roos
Stand up Comedy med Lennie Norman
Rimmat – men ändå skämt med Stig Torstensson
Kesselowski & Fiske med Paul Kessel och John Fiske
En afton med Gösta Linderholm
Sit Down Comedy med Charlie Norman
Man får inte tappa kontrollen med Jan Halling
I skuggan av en stövel med Mattias Nilsson
Den Starkare med My Holmsten och Gabriella Repic
Fem Femmes med Mattias Nilsson
Från bullriga bakgårdar till sirliga menuetter med bl.a. Dan Höjer
Close Enough to Touch med Alan Coveney
Nijinsky – Death of a Faun med Nicholas Johnson
Piaf – Sången som liv med Petra Kvist
Love out of Time med bl.a. Felix Lancelot
EGNA PRODUKTIONER
Doris och Felix
Udda Vänner
Go´morron Täby
Dags igen
La Crash å´ Skål
Ståmatålmannen
Fröken Julie
Från Pampas till Sjösala
Emi & Pippi m.fl.
Take off Täby
Musikalen Alexander
Overruled
Champagnegaloppen
Ugglan & Kissekatten
Fyra Stilar
Fantomen på Tibble
Teatersport
Personlige Vreeswijk
Skattjakten
Clownen Alexander och skräpjakten
Lyxskratt
The Lover
Kul & Strul med Joel & Boel
Nicke i Tribadernas Natt
Robert Gustafsson i Bollarna i luften
Leka livet
Dej ska jag ha!
Krisfesten
Jubileumsrevyn
Nu é ré kul igen
Tivolivat
Nickes Nattiné Cabaret
Ton och Dikt i vårens tecken
Lyckliga Skitar eller Lottomiljonärerna
Det förtrollade paraplyet
Cabaret Time Out
Music Hall
Hotet
Apollo 13
Hotelldiggaren
Höst i ton och dikt
Apollo 15
Nalens sommarrevy
Fenomenalen
Annas Revysolo
Kärlek i ton & dikt
Nalen News
Är det här man badar?
Gunnar Wiklund Hits
En Magisk Julshow
Fenomenalen.nu
Under min badrock
Att bada eller inte bada?
Brost och Wagemyr I
Från Pampas till Roslagen
Mitt i Maten
Brost och Wagemyr II
Ä´ni me´ på noterna
Tribute to Frank Sinatra
Nicke Wagemyr Solokvist
Nicke Wagemyr Singel
Nicke Wagemyrs Revy
Inte bara Brost
Prettorevyn Das Hümor
Enslingen i Blå Tornet & Den starkare
1983-1986
Apollo Teatern startades den 16 maj 1983 av Marianne Tedenstad och Nicke Wagemyr. Teatern döptes efter den mångsidige guden Apollon – solens och de sköna konsternas gud. Namnet stämmer bra med vår vision; att skapa mångsidig teater med drama, komedi, musikprogram, musikal, revy och barnteater. På repertoaren fanns redan en barnproduktion som vi hade spelat under några år i folkparkerna och på en privatteater i Täby. I början fungerade Apollo Teatern som ett produktionsbolag utan egen scen och vi sålde föreställningar till olika arrangörer. Ibland hyrde vi in oss tillfälligt i någon teaterlokal. Nyårsrevyerna, som var vår årliga storproduktion, satte vi upp på Tibble Teater i Täby Centrum.
1987-1993
Apollo Teatern i Näsbypark Centrum. I en ombyggd kyrksal i Näsby Park hade det under några år legat en teater. 1986 såg vi att den stod oanvänd och tog kontakt med lokalens innehavare Ulf Larsson som bekräftade att teatern hade lagts ner. Hyresvärden ville gärna att Apollo Teatern tog över lokalen så att Näsby Park Centrum kunde fortsätta stoltsera med en
”egen teater”. I samtycke med Ulf Larsson skrevs kontraktet över på Apollo Teatern och vi kunde på så sätt bidra till att ”Täby – sta´n på landet” förblev en levande stad med fast teater. Vi byggde om lokalen som tidigare var inredd med biografstolar och satte in bänkrader. På så sätt fick vi 135 platser i stället för 80. Sedan varvade vi barn- och vuxenföreställningar. När vi hade barnteater spelade vi två föreställningar dagtid på vardagar och ofta matinéer på lördagar. När vi spelade vuxenteater spelade vi en föreställning dagtid på vardagar för högstadiet och gymnasiet samt kvällsföreställningar för allmänheten. Måndagar hade vi reserverat för gästspel och nyårsrevyerna spelade vi som vanligt på Tibble Teater.
1994-1997
Apollo Teatern i Täby Centrum. Med hjälp av sponsorer och kommunala medel kunde vi inreda en ny teaterlokal i Täbys hetaste kvarter – Täby Centrum. Den lokalen var större än teatern i Näsby Park och rymde därför även våra nyårsrevyer. I Näsby Park hade vi bara haft utrymme för en produktion per säsong, men i Täby Centrum kunde vi spela flera produktioner samtidigt och växla mellan barnteater på förmiddagarna
och vuxenteater på kvällarna. Uppsättningarna fick på så sätt leva längre på repertoaren och när vi inte hade egna föreställningar kunde vi hyra ut lokalen till konferenser. Måndagarna fortsatte vi ha som gästspelskvällar. Under perioden 1987-97 hade vi årligen 30 personer på lönelistan.
Apollo Teatern fick kommunalt bidrag utan att gå vägen via kulturförvaltningen. Bidraget hade legat på samma nivå under alla år, medan kostnaderna hade höjts till mer än det dubbla, både vad det gällde löner enligt teaterförbundets avtal och hyran i den nya lokalen. Vi förde löpande samtal med kulturförvaltningen om huruvida vi möjligen skulle kunna få extra bidrag till nya barnproduktioner, men svaret förblev alltid negativt.
Apollo Teatern fick bidrag från landstinget. Landstingets generella policy var att bidrag skulle gå till turnerande barnteaterverksamhet och vi med vår fasta teater ansågs inte bidragsberättigade, så vårt bidrag från landstinget blev godtyckligt och varierade från år till år. Alltså inget vi kunde räkna med. Apollo Teaterns idé om barnteater innebar att barnen skulle komma till teatern som ett led i undervisningen och få uppleva det fantastiska med att gå på teater (i stället för att teatern kommer till dem) och på så sätt bli väl rustade för framtiden, då man måste ta egna initiativ och allt inte kommer till en. Vi var idealister på vårt sätt och det hjälpte inte i kampen mot rigida regelverk hos myndigheterna. Speciellt inte i en tid då kulturförvaltningarna både inom kommun och landsting kämpade med neddragningar inom sina egna verksamheter.
Apollo Teaterns förutsättningar att driva teater ändrades radikalt i samband med en kommunal omorganisation. Barnteatern som var en av grundpelarna tillsammans med revyerna när det gällde att få ekonomi i verksamheten fick i och med kommunernas ivriga omorganiserande ytterligare problem. Kommunerna i Täby med omnejd hade tidigare gjort stora bokningar. Vi fick också många bokningar direkt från skolor som hade beslutat att t.ex. alla lågstadieklasser skulle se en viss föreställning. I och med omorganisationen skulle varje enskild dagisgrupp/skolklass ta beslut om huruvida man skulle gå på teater eller köpa pedagogiska leksaker eller suddgummin (man tog bort den öronmärkta kulturpengen) och vi blev tvungna att sälja in våra föreställningar till varje enskild dagisfröken eller låg- och mellanstadielärare som i sin tur skulle sälja in föreställningen till varje enskilt barn som i sin tur skulle be föräldrarna om pengar till entrébiljetten. Situationen blev ohållbar och vi hade inte resurser att anställa producenter för ändamålet.
Apollo Teaterns vision om en fast scen fick läggas ner. Framtida uppsättningar i den egna lokalen med barnteater på dagarna, dramatiska pjäser, komedier, thriller och gästspel för vuxna på kvällarna blev alltför kostnadskrävande. Efter tio år av hårt arbete stängde vi den egna teatern, men till stor tröst för oss startades en protestlista av en av våra trogna teaterbesökare. På ett par veckor hade hon lyckats samla in 3000 underskrifter. Kommunledningen lät sig inte bevekas men vi fick genom protestlistorna svart på vitt att det fanns ett intresse från allmänheten för den verksamhet vi brann för, vilket hjälpte oss att samla krafter att arbeta vidare i nya former.
1997-1999
Apollo Teatern skaffade kontor med repetitionslokal i Täby Centrum. Där utvecklade vi den del av verksamheten som vi kallar ”Företagsteatern” och som går ut på att specialskriva och sätta upp föreställningar för olika uppdragsgivare. Under denna perioden producerade vi också två revyer som vi spelade på Täby Park Hotel.
1999-2002
Apollo Teatern och Nalen. Vi fick erbjudandet att sätta upp revy på Nalen i Stockholm. Den lockelsen kunde vi inte motstå. Nalen hade återgått till profan nöjeslokal efter många år som andligt centrum i Levi Petrus-stiftelsens regi. Apollo Teatern och SAMI/Nalen producerade fem uppsättningar tillsammans. Under denna period inleddes även ett samarbete med Laholms kommun, där vi producerade sommarrevyer. Apollo Teaterns ”Företagsteater” fortskred som vanligt.
2002-
Apollo Teaterns verksamhet fortskrider, men flyttade sin bas från Täby till Rö 2013. Vårt utbud består av teater, musikprogram och revyer som vi framför både offentligt och på privata evenemang. Vårt nuvarande utbud hittar du under rubriken ”Aktuella produktioner”.